vineri, 27 februarie 2009

Magic hands part1

Nu pot sa spun ca nu am admirat chirurgia. Din contra, mi se parea fascinanta...imi imaginam ce frumos ar fi sa pot fi eu asa ceva odata si-odata. Barbatii chirurgi mi s-au parut intotdeauna atragatori...chiar daca multi dintre ei sunt mitocani si vorbesc precum la usa cortului:)
De curand, de cand am avut ocazia sa intru in sala, am constatat ca munca pe care ei o depun nu e usoara, dar nici imposibila...adica daca te stradui, si tu poti, ceva de genul.
Acum, in acest weekend si cel viitor, mi se da sansa sa ma apropiu mai mult de meseria asta, sa-i vad secretele dinauntru, nu doar de afara, cum s-ar zice, pentru ca particip la un workshop pe tema bazelor in chirurgie. Asta ar cam aduna tehnici de pregatire, suturile ( cusaturile ), mai ales cateva categorii speciale si unele notiuni ceva mai complexe, gen tehnici de laparoscopie ( una dintre cele mai moderne si facile tehnici chirurgicale ) si toate astea, datorita societatii studentesti de chirurgie din Romania. Scopul nu este sa laud aceasta organizatie, care isi are minusurile si plusurile, ci sa subliniez experienta mea.
In prima zi, am avut sarcina de a invata sa facem noduri. Pare facil sa faci un nod, nu? Si totusi, exista cel putin 5 feluri, nu seamana niciunul cu banalul nod pe care il folosim in viata curenta ( unele deriva din stilul marinaresc totusi ) si fiecare nod ne-a fost prezentat de catre unul din instructori, acesta fiind filmat in timp ce realiza `manevra`, imaginea fiind transmisa pe un monitor mare pentru ca toti sa putem vedea cat mai bine tehnica, iar apoi un alt instructor care se ocupa de 2 oameni, ne arata practic si ne supraveghea pentru a realiza cat mai corect nodul.
Nodul chirurgical nu trebuie sa fie prea moale, dar in acelasi timp nu trebuie sa strangi de ata cu disperare pentru ca se va rupe:)
Nodul chirurgical trebuie condus pas cu pas, pentru a te asigura ca l-ai fixat bine si ca nu ti-a iesit un nod bleg.
Nodul chirurgical trebuie sa respecte o anumita ordine de desfasurare: incepi cu o anumita mana, ai o anumita traiectorie a degetelor ( dupa tipul de nod ) iar la final termini cu o anumita mana, pentru ca nodul tau sa arate intr-un mod prestabilit. Directia in care tragi, modul in care conduci cele doua capete ale firului, tipul de nod cu care incepi si cu care continui ( da, trebuie realizate in medie 3 innodari pentru a avea un nod propriu zis ), toate sunt extrem de importante.
Am mai avut ocazia sa invat noduri, dar nu cu atata migala, nu cu atatea explicatii si demonstratii, si tocmai de aceea abia acuma i-am inteles importanta.
Pentru ca nu putem lega un fir de sutura cum legam celofanul de borcanul cu zarzavat sau zacusca la inceput de toamna:)
Putina lume vede aceste detalii, care precis suna complicat, si nu ti le insusesti de pe azi pe maine, ci dupa ani si ani de exercitiu, pentru ca unui profesionist nu trebuie sa-i scape nimic...
Cine spune ca medicina e usoara, nu prea stie ce vorbeste...dupa celebrul proverb `multi vad, putini cunosc`...

Niciun comentariu: